IN FERNEM LAND

MICHAEL SPYERS CANTA “SE DI LAURI”


Michael Spyres Mitridate a  La Monnaie Brussel·les 12/05/2016

Michael Spyres Mitridate a La Monnaie Brussel·les 12/05/2016

El tenor Michael Spyers, que en el Liceu no ens va causar gaire impressió cantant un Hoffmann més aviat gris (el tornarà a cantar el juliol del 2017 al Festival de Munich), és un gran especialista en els rols mozartians i rossinians per a baritenor, tot i que la seva veu no sembli capaç a primera escoltada, d’assolir els extrems que caracteritzen aquesta raríssima vocalitat ja extingida i recuperada quasi en recerca musicològica. Spyres però,  també canta rols tan dispars com el Don José de Carmen (Théâtre des Champs-Elysées, Paris gener/febrer 2017). l’Orlando Paladino de Haydn (Opernhaus de Zürich al maig i juny del 2017), el Pirrus de l’Ermione de Rossini (Lió i París en el mes de novembre vinent) o aquest Mitridate que avui és motiu de l’apunt, i que l’ha cantat el passat mes de maig a La Monnaie de Brussel·les i¡per tornar-hi  els mesos de juny i juliol del 2017 a la ROH.

La flexibilitat, l’extensió en l’emissió, la tècnica per superar els salts vertiginosos d’octava o les coloratures que es capaç de fer, amb un legato portentós, li permeten assolir notables èxits en el amplíssim i envejable marge que el’ofereix el repertori que abraça des del barroc fins al belcantisme. En el repertori romàntic no crec que tingui tantes coses a dir i si en canvi una mica més de competència.

En aquest Mitridate de Spyres, i sobretot en l’ària que us deixaré escoltar immediatament, podreu apreciar amb escreix tot aquest reguitzell de qualitats admirables que desplega l’admirable tenor de Arkansas.

Aquesta és la seva entrada en escena, “Se di laudi”, més espectacular sembla impossible. Després podreu veure el vídeo però m’ha semblat interessant fer l’exercici de concentrar-se en l’àudio per fer especial atenció en la dificultat de les exigències extremes amb les que el Mozart “juvenil” posava contra les cordes als intèrprets.

Wolfgang Amadeus Mozart
MITRIDATE, RE DI PONTO
Libretto: Vittorio Amedeo Cigna-Santi

Michael SpyresMitridate
Lenneke Ruiten – Aspasia
Myrtò Papatanasiu – Sifare
David Hansen – Farnace
Simona Šaturová – Ismene
Sergey Romanovsky – Marzio
Yves Saelens – Arbate
Lodie Kardouss

Orchestre symphonique de la Monnaie
Direcció musical: Christophe Rousset

Direcció escènica: Jean-Philippe Clarac i Olivier Deloeuil/Le Lab
Video :Jean-Baptiste Beïs
Dissenny de vestuari :Jean-Philippe Clarac i Olivier Deloeuil
Escenografia: Rick Martin

Théâtre de la Monnaie 10 i 12 de maig de 2016

El d’avui és un apunt de transició, que no vol dir que no ofereixi interès, al menys per a mi en té molt, però abans d’endinsar-nos en el que promet ser un dels apunts estel·lars del 2016, ja que cada vegada que ens visita Jonas Kaufmann les gràfiques del blog es disparen, m’ha semblat interessant oferir-vos un petit tast àudio d’aquesta ària de virtuosisme només a l’abast d’especialistes molt dotats. Només cal recordar, això si, amb entusiasme, aquell Mitridate que varem gaudir aquí, al Palau de la Música Catalana, durant les  temporades del Liceu a l’exili, amb l’immens Rockwell Blake, acompanyat per la gran Luba Organosova entre altres il·lustres cantants. Doncs bé, Spyres no queda pas enrere. La producció belga (amb el teatre de La Monnaie també a l’exili), veient la fotografia i el youtube que tanca l’apunt, ja podeu intuir que s’ha desplaçat d’època ( 🙂 ), però en una òpera que és un reguitzell d’àries de virtuosisme i per tant molt estàtica, el que aconsegueixen Jean-Philippe Clarac i Olivier Deloeuil/Le Lab és interessant i sobretot distret, deu ser això el que busquen. Per sort hi ha bastants més valors a considerar si voleu insistir-hi.

Ja m’ho sabreu dir

18 comments

  1. marcozincone

    La aria me encanta y según que partes del Mozart joven también, pero sigo prefiriendo al Mozart “maduro”. Puedo preguntarte que pasa con JK? No me acordaba que estuviera a punto de venir! Por cierto, gracias por ampliar nuestros horizontes, como siempre!

    M'agrada

    • Claro, el Mozart “maduro” es inconmensurable y no se puede comparar con nada, ni con él mismo, però este Mozart juvenil es infinitamente mejor que muchas operas maduras de otros compositores.
      Mitridate tiene algunas arias “Se di lauri” entre ellas, para mi fabulosas.

      M'agrada

  2. OLYMPIA

    M’encanta l’ària i l’intèrpret.
    En JK està mort de por perquè sap que l’aniràs a escoltar i faràs un apunt estel.lar. Esperem que el bell bavarès no s’estelli ni s’estrelli.

    M'agrada

  3. Aquesta aria és un de les meues favorites de tots els temps. Spyres la canta molt bé, i no és fàcil. La millor interpretació que he escoltat mai, però, corre a càrrec de Bruce Ford, qui a més la dota d’un aire d’autoritat molt adient al personatge de Mitridate.

    M'agrada

  4. Pio

    Come si dice in catalano “sono senza parole?” Davvero eccezionale anche paragonato a Rokwel Blake che pur possedendo una gran tecnica ha sempre avuto però un timbro molto poco attraente; a proposito di catalano, è tanto che ti seguo ma è evidente che ho capito male: non volevi dire che JK canterà lo stesso ruolo, vero?

    M'agrada

  5. duran

    Preciosa aria, difisilisima de interpretá, aquest tenor (que no coneixia) m’agradat , malgrat que particularmen aquestes veus tan primes, les trobo d’una coloratura (sempre segons el meu gust) mol pobre ,no voldria molestà a ningú mes entes que jo, puig ja se que per interpretá aquestes aries de Mozart, no poden ser de potensia, no obstan he disfrutat.

    M'agrada

  6. Ordet

    Mai arribaré a entendre com un adolescent de 14 anys va poder escriure una cosa com aquesta amb unes àries bellíssimes. A mi “Lungi da te” fa temps que em té el cor robat. 🙂
    Moltes gràcies Joaquim!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: