IN FERNEM LAND

LICEU 2018/2019: MOTIUS PERSONALS


Compte liceistes ! Quan veieu anunciat al web del teatre que un cantant “per motius personals” serà substituït per un altre, normalment menys rellevant, és que l’inicialment previst canta en les mateixes dates que havia estat anunciat al Liceu, en un altre teatre de més prestigi, és clar.

No fa gaire uns vaig advertir que el baríton Luca Salsi tornaria a deixar penjat al teatre, de la Rambla i ara és el tenor Fabio Sartori que havia de cantar Cavaradossi que dóna pas al ignot Jonathan Tetelman. I la temporada només ha fet que començar…

Aquesta és l’advertència al web del teatre a més de mig any vista

  • El tenor Jonathan Tetelman interpretarà el rol de Cavaradossi a Tosca, de Puccini el proper mes de juny de 2019. El cantant nord-americà substituirà Fabio Sartori, que per motius personals s’ha vist obligat a cancel·lar la seva participació a l’òpera de Puccini.

Hi ha un “equip de investigació” que m’informa d’aquestes coses tan esotèriques que passen al Liceu, per aprofitar l’audiència del blog i que jo en faci esment. cap problema! com diu aquell, “algú ho havia de dir”.

En les mateixes dates que el Liceu va anunciar a Sartori, ara resulta que el tenor italià canta a la Scala sota la direcció de Michelle Mariotti i David McVicar, la nova producció de I Masnadieri.

Aquí hi deu haver dues úniques alternatives: O bé el Liceu els anuncia sense existir un contracte en ferm i signat, o els cantants han perdut el respecte al Gran Teatre del Liceu i rescindeixen els contractes sabent que no hi ha haurà cap repercussió, cap càstig o cap veto futur a aquesta manca de serietat i de respecte a un públic que compra les entrades en alguns casos pensant en els cantants que vol veure.

D’acord, Sartori no està en aquella categoria de tenors que el públic programa viatges des dels quatre punts cardinals del planeta per desplaçar-se allà on canti i per tant la seva baixa del cartellone de la Tosca del mes de juny no suposarà un gran disgust per a quasi bé ningú, però aquesta manca de serietat dels cantants i del teatre que es pensa que amb un ridícul text que no diu res i no es creu ningú ja n’hi ha prou i el públic s’haurà empassat la trola com aquell qui no vol la cosa, em sembla vergonyant i vergonyós.

I ara només cal esperar que el tenor Tetelman de l’any passat a aquest hagi millorat perquè francament Sra. Scheppelman, a tarifa 3 em sembla excessiu. I dic jo, si tan bo fos, no seria ell qui cantaria Carlo a la Scala i nosaltres ens quedaríem amb Sartori?

Aquest és el tal Tetelman

I aquí teniu a Sartori

Ni l’un ni l’altre, però el que és segur és que anem definitivament a menys.

28 comments

    • alex

      Opino en parte como Manu
      La Sra. Scheppelmann es la única culpable??? Yo creo que simplemente, es una directora artística a la que se contrató con unas condiciones menos flexibles y con menos poderes personales que su antecesor Sr. Joan Matabosch y ella, se limita dentro de sus atribuciones, a cumplir órdenes
      En cuanto a Sartori y otros cambios de cantantes en los repartos, intuyo que más que falta de profesionalidad de los cantantes en sí ( ¿ verdad que ni Beczala, ni Kauffmann, ni Radvanosky, ni ninguna primera figura de hoy, ha cancelado?), debe ser que el Liceu en colaboración con determinadas Agencias Artísticas poco serias, anuncian contrataciones que no están cerradas. Si así fuese, es más que grave
      Por cierto y para descargar tantas culpabilidades a Frau Schepellmann, ¿ es ella responsable de la nefasta política de precios y mal trato al abonado ?? ¿ es ella responsable de las tomaduras de pelo con esos descuentos de última hora cuando el aforo del Liceo está medio vacío, con esos precios tan astronómicos?? Evidentemente, las culpas o responsabilidades como en cualquier empresa, es de quien manda y la Frau SCH. manda muy poco en el actual Liceo, convertido paso a paso , en un teatro de segunda b/ en cuanto a gestión administrativa y musical/artístico

      M'agrada

  1. Katia

    Del Liceu,en quant a la programació no em crec res,hi ha una expressió que diu”em molesta que em bufin el clatell”.No són professionals,ens menteixen i es queden tan amples.Vergonyos

    M'agrada

  2. IFG

    Ens anuncien repartiments que no tenen tancats. És més que evident. Segona evidència : quan es dóna aquesta situació el cantant no tria Liceu. Tercera evidència: pensen que sóm rucs i no veurem el que passa. Quarta evidència: paguem preus de primera divisió.
    Qui en sigui responsable ,no és cosa meva.
    Cosa meva sí és exigir que no em prenguin el pèl
    No tinc cap bogeria pel tenor que ha cancelat, però la situació actual és una mostra de com funciona el Liceu
    Ah, per cert. Si cancela també a la Scala, oferiré de gust les meves disculpes.
    Podria ser

    Liked by 2 people

  3. Rai

    Em sembla lamentable, anem a caiguda cada 15 dies… Està clar però que no em treurà hores de son el fet que no vingui Sartori…

    El Liceu està mig plè en part perquè des de mig Liceu no es veu res a preus d’escàndol i és el teatre més incòmode d’aquesta ciutat. Si no seus als seients frontals acabes amb tortículis! A ningú li interessa veure qui hi ha assegut a les grades…

    Proposo per la següent temporada fer una gran producció enregistrada en DVD i en directe des de totes les sales de cinema, i a la fresca de tot l’univers conegut: “The last Ring”. Un anell tot seguit, de 9 del matí a 3 de la matinada del dia següent, sense pauses per anar al lavabo i un final estelar del Götterdämmerung on un gran incendi torna a reduïr el Liceu a les cendres!
    Serà tot un esdeveniment mediàtic i estic segur que dels drets televisius en treuràn un bon pessic! Després d’això resem perquè el facin bé d’una vegada!

    Liked by 1 person

  4. MERITXELL Tena

    Llastimós espectacle el que ens ofereix el Liceu. Independentment de la qualitat del sustitut o del sustituït, del que parlem aquí és de la confiança que el teatre inspira a la massa de públic més o menys estable. És evident que durant la malhaurada era Guasch aquesta s’ha malbaratat, entre altres coses per acció directa de la direcció, sempre entestada en omplir la sala amb passavolants i creueristes. Els artistes no deuen veure el Liceu com un teatre dels que fa currículum i ves a saber si les tisorades pressupuestàries no han suposat revisions de contractes i preus. Fa molt que la ficció que som un teatre de primera no s’aguanta.

    M'agrada

    • alex

      Así es Marco, por desgracia nuestra
      Eso sí, los conciertos de Miguel Rios, Miguel Poveda y otros que nada tienen que ver con la ópera, llenos
      Como creo decía muy bien hace ya unos meses el apreciado Colbran, el Liceu ya convertido en un teatro de variedades
      Como bien me decía hace tiempo un tenor conocido y que quiere al Liceu, hasta que el público no se harte y en una acción de fuerza se plantee una huelga total de asistencia y dejando la sala vacía completamente, no se empezarán a solucionar los problemas en su totalidad

      Liked by 1 person

  5. Joan

    Jo no em crec en absolut que juguem a primera divisió, per tant si tenim la sort de que a províncies canti algú interessant (les dues Tosques per a mi ho són; tant Monastyrska com Serjan) és motiu suficient per anar al teatre.Això no és la Scala i estic més que acostumat als canvis de repartiment. Crec que amb els Otello (on per primer cop em vaig negar a anar al teatre tot i tenir entrada en un dels casts) ja es va tocar fons i que tot i que les substitucions proposades per la direcció artística gairebé mai han millorat el que s’havia anunciat al programa estem parlant de mitjanies. El que sí ens hauria de preocupar és que els cantants només cantin al liceu si no tenen res més.

    M'agrada

    • Aquest conformisme és inacceptable perquè vostè paga a preu de primer teatre un producte de mitjanies.
      De què serveix tenir a Monastyrska i Serjan si els Cavaradossi i Scarpia no són dignes d’aquestes sopranos.
      Teatre de segona en tot. No cal dir que la Srta Scheppelmann és digne d’un teatre de segona, en això si que és adequada pel lloc que okupa, però insisteixo perquè és molt important, els preus són de primera i per tant és una enganyifa.

      M'agrada

      • Alex

        La Sra. Schepellmann solamente ?
        Y la orquesta ?? Y los coros??? Que no mejoran, sino todo lo contrario ( como los cangrejos, hacia atràs )
        Y algo también tendrà que ver la dirección musical del teatro, Sr. Josep Pons, contratado y hasta renovado desde hace 6/7 años, sin que la parte musical haya mejorado nada ( igual tampoco tiene toda la culpa, si no hay presupuesto suficiente para renovar coros y músicos )
        Enfin, artísticamente y en su conjunto, todo mal gestionado desde arriba hasta abajo

        M'agrada

    • Pep2

      Com be el diu el company jordi.. el kit de la qüestio que justica la critica negativa és que s’està cobrant als abonats i puntuals de guixeta un preu de primera categoria. Ambs aquests preus, si et trobes a l ‘estranger pot trobar unes localitats boníssimes. a teatres de primera-primera categoria, i aquí després d anunciar-ne uns te’ls rebaixen o canten afònics…. Si vostè ho visqués comprant-se un llibre o una rentadora ho consideraria un frau. L’apreci dels abonats pel teatre no pot tolerar aquests comportaments fraudulents, foscos o pèssimament gestionats.

      M'agrada

  6. colbran

    En mi opinión la culpable de todo este “follón” artistico es de la Sra. Scheppelmann. Si sigue ostentando este cargo, aparte de seleccionar artistas, directores musicales, escenógrafos, directores de escena y repertorio, debe velar porque los contratos -si es que existen- se cumplan y una cancelación inesperada puede tener lugar unos días antes de la función. Que sean 6 meses…y por “motivos personales” eso ya es un timo o no existía contrato firmado.

    Lamentablemente el Liceu ya no es lo que fue. No cuenta para nada en el mundo de la Opera. Tenemos determinados artistas fijos- o casi- por mil razones, aparte de cantar para un público que les quiere, pero incluir en su “curriculum” sus actuaciones en el Liceu ya no les da prestigio y algunos incluso las omiten.

    Efectivamente, Alex, soy yo quen en varias ocasiones y desde hace unos años vengo diciendo que el Liceu se está convirtiendo en un teatro de variedades, un seudo Olympia. El teatro se emplea para todo y la acústica se resiente y cada día que pasa empeora, a lo que pueden ayudar las cantidades de decibelios que acompañan la mayoría de las actuaciones extra lírico-sinfónicas, pues es un local concebido para voces y música sin amplificación.

    De este pozo de baja calidad ya no nos saca nadie, ni un Camarena aquí ni una Netrebko allá. Falta esa coherencia de calidad que se consiguió en el “Lohengrin” de Stuttgart, cuya crónica nos proporcionó Joaquim el 29 del pasado mes de octubre.

    Sobre la política de precios no tiene, naturalmente, ninguna culpa la Sra. Scheppelmann, pero es que por este teatro van pasando unas pretendidas lumbreras que nunca hubieran tenido que “aterrizar” aquí. Altísimos precios para baja calidad, quién lo entiende? Resultado: cada temporada hay nuevas deserciones de abonados y con tantas funciones por título tenemos casi siempre la sala medio vacía, no medio llena..

    M'agrada

  7. Sr Alex, si a Josep Pons no le dan medios es imposible hacer que suene la orquesta y el coro cómo quisiéramos, él el primero, ahora bien ¿Ha asistido a la Katia Kabanova?Ojalá ese fuere el nivel siempre.
    Josep Pons lo que hubiera tenido que hacer es plantar al Liceu y evidenciar la crisis y el gran despropósito que ha sido la gestión de los directores generales y el fracaso absoluto del fichaje de Scheppelmann, incapaz de programar y ejercer de directora artística de un teatro que antes de su llegada y a nivel artístico, era la envidia de muchos, entre ellos el Teatro Real.
    Lo sucedido después ya forma parte de la historia.
    A esta señora no le han dado medios, pero tampoco ha mostrado ser la profesional necesaria para el Liceu. No ha traído a jóvenes valores y la sustituciones han sido muy deficientes
    Ojalá quien le sustituya nos pueda retornar una cierta ilusión.

    M'agrada

    • Alex

      Efectivamente a la Frau. Sch.no le han dado medios ( como posiblemente tampoco los que quisiera J. Pons ), pero ¿ falta de profesionalidad ?
      Tengo mis dudas y para mi lo màs negativo de Frau Sch., ha sido su falta de personalidad para exigir de sus jefes o superiores tales medios sobre todo para programaciones y contrataciones, es decir muy sumisa a la mala gestión de la dirección general del Teatro
      Alguna responsabilidad, insisto, tendrà el Sr. Pons, director musical del teatro desde hace unos 7 años , cuando la orquesta y su calidad musical es la que es, casi siempre cuesta abajo ( si al. sr. Pons tampoco le dan los medios que teóricamente exige, pues que dimita o no renueve su contrato )

      Y ¿ del coro que no se renueva y que no mejora? Este sí que pudiera ser una pifia de la Frau Sch.de no haber buscado un sustituto del Sr. Basso que ahora està triunfando en Ópera de Paris ( salvo, ojo que sus superiores de la dirección general no se lo hayan permitido y por menor precio o coste, se hayan conformado con la Sra. García )

      Ay las épocas brillantes de Gandolfi y Sicuri!!! ( nunca màs las volveremos a tener, salvo milagro improbable )

      M'agrada

      • elioronco

        Segur que Scheppelman no ha tingut la llibertat que un director artístic necessita, però si no pot mantenir un mínim de qualitat i transparència en la programació i els canvis, aleshores, pel nostre bé i el de la seva reputació, més li hauria valgut plegar i anar a un lloc on pogués demostrar la seva vàlua.

        El cas d’en Pons és diferent. El projecte de renovació promés no s’ha materialitzat, per les mateixes traves que han afectat el projecte artístic. Però a diferència de Scheppelman, Pons obté un resultat molt bo (excel·lent en el cas de Kàtia) amb els mitjans de què disposa, cosa que altres directors, amb la mateixa orquestra, no aconsegueixen.

        M'agrada

      • Ostras tu!… En Joaquim us convida a debatre sobre un tema del teatre i es parla de tot i del mateix. Que en fem dels músics, Alex?… Els fem tots al carrer per què no son bons? Qui dictamina que no son bons?… Vinga, parlem del que hem de parlar si és del canvi de cast però ja et dic jo que del tema que ens apunta en Joaquim els músics de l’orquestra ni els membres del cor en tenim culpa.
        Salut.

        M'agrada

  8. Retroenllaç: Noticias y enlaces musicales de noviembre 2018 | Beckmesser

  9. Alex

    Eso que otros directores no consiguen nI han conseguido con esta deficiente orquesta del Liceu???
    Pues tirando de memoria, diría que buenas prestaciones y con menos ensayos que el titular Sr. Pons, todas las direcciones de los invitados Andrew Davis ( Thais, Russalka y Cendrillon ), Maurizio Benini ( Adriana Lecouvreur ), Pinchas Steinberg ( Andrea Chenier ), alguna del siempre eficiente Marco Armiliato, etc…

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: