IN FERNEM LAND

FESTIVAL CASTELL DE PERALADA 2014


Coração Independente Vermelho, Joana Vasconcelos - Coberta de plàstic translúcida, ferro pintat, cadena de metall, motor, instal·lació sonora -371 x220 x 75 cm. Museu Colecção, Berardo, Lisboa

Coração Independente Vermelho, Joana Vasconcelos – Coberta de plàstic translúcida, ferro pintat, cadena de metall, motor, instal·lació sonora -371 x220 x 75 cm. Museu Colecção, Berardo, Lisboa

Aquesta setmana s’ha presentat la programació del Festival Castell de Peralada del 2014, que s’iniciarà el proper 11 de juliol i finalitzarà el 16 d’agost.

Un mes d’activitat artística  intensa que combina com és habitual, la lírica, la dansa, els concerts simfònics, el teatre, el jazz i la música pop, si bé com ja ve sent habitual en els darrers anys, el Festival retorna als seus espectaculars orígens, fent una aposta per l’òpera, reunint en aquesta edició a noms de relleu i produint dues òperes, una de gran repertori amb gran noms i com l’any passat, una estrena mundial que deixa sense arguments a tots aquells que diuen que ara no és un bon moment per aventurar-se en projectes de nova creació i estrenes mundials.

Sorprèn gratament que el Festival reuneixi a Piotr Beczala (que repeteix per segon any consecutiu, si bé aquest en el Auditori del Castell després de l’espectacular recital a l’església del Carme de l’edició del 20013), Jonas Kaufmann que retorna després de la nit inoblidable del 2012, i Marcelo Álvarez cantat el rol titular de l’òpera de Umberto Giordano, Andrea Chènier, rol que acaba de interpretar al MET amb resultats (cal dir-ho) discrets, al costat d‘Eva-Maria Westbroek que va debutar l’any passat al costa de Gergiev, i de Ambrogio Maestri que ha esdevingut un cantant molt habitual i estimat a casa nostra.

Però al costat d’aquest trio de tenors cal esmentar el co-protagonisme al costat de Beczala, en el concert inaugural de la jove soprano Sonya Yoncheva, una de les cantants més anhelades, amb raó, de l’actualitat.

Una altre nit que pot se estel·lar tindrà coma protagonista al contratenor Xavier Sabata que amb l’orquestra barroca, Vespres d’Anardi, dirigida per Dani Espasa oferirà un concert amb obres de Vivaldi i Handel sota el títol Furioso, o rere les passes d’Orlando.

Pel que fa  a l’estrena mundial, que es farà en el cambrístic espai del claustre del Carme, com l’any passat el impactant WOW! de García Demestres, Aquest any serà una òpera de Philippe Fénelon (llibret i música), Flaubert i Voltaire, amb Vladimir Kapshuk, Damien Bigourdan i  Manuel Núñez Camelino com a cantants protagonistes.

L’aposta lírica també comptarà amb la sempre sorprenent i inquieta soprano Ángeles Blancas que al costat de l’Ensemble Orquestra Cadaqués dirigida per Fausto Nardi farà un programa Richard Strauss (7 lieders i el poema simfònic Don Juan).

I encara hi haurà una altra gala lírica (entrada lliure) amb els guanyadors de l’edició 2014 del  Concurs Viñas: Seyoung Park, soprano i Junghoom Kim, tenor, acompanyats al piano per Josep Buforn.

També en la celebració d ela Festa de la Música, del darrer dia del Festival , a la plaça de la Vila de Peralada s’interpretarà la cantata d’Antoni Ros-Marbà Història de Catalunya amb Cançons, amb el Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers i els narradors, Lloll Bertran i Lluís Soler.

El baix, ara anunciat només com a cantant, Stefano Palatchi farà un programa anomenat Tête a Tête amb el cantant i compositor Alfons de Vilallonga.

I en un programa mixt musical i teatral, Josep Maria Flotats i Gerard Claret (violoncel), al voltant de Flaubert.

El Festival també comptarà amb una programació dedicada a la dansa amb el English National Ballet i Tamara Rojo (dos programes diferents, Coppelia i una gala dedicada a Rudof Nureyev) i el Ballet Flamenco de Sara Baras.

En l’apartat Estiu Musical, on s’encabeix el jazz i la musica pop en les seves variants més eclèctiques hi trobem a: Pink Martini, l’Orquestra Buenavista Social Club, Andrea Motis & Joan Chamorro, Gloria Gaynor, Rosario i Els Amics de Les Arts, que clouran el Festival 2014, el dia 18 d’agost.

També cal esmentar la visita de Gérard Depardieu i Anouk Aimée que interpretaran l’obra teatral d’A. R. Gurney, Love Letters.

La programació detallada (premeu sobre cada esdeveniment i accedireu a l’esdeveniment al  web del Festival):

Auditori del Castell de Peralada

Auditori del Castell de Peralada

AUDITORI PARC DEL CASTELL

11.07 PIOTR BECZALA i SONYA YONCHEVA
12.07 PINK MARTINI
19.07 DEPARDIEU-AIMÉE: LOVE LETTERS
26.07 ANDREA CHÉNIER
01.08 ENGLISH NATIONAL BALLET: COPPÈLIA
02.08 GALA ENGLISH NATIONAL BALLET
03.08 JONAS KAUFMANN
04.08 ORQUESTA BUENA VISTA SOCIAL CLUB ®
08.08 SARA BARAS: MEDUSA, LA GUARDIANA
09.08 SARA BARAS: MEDUSA, LA GUARDIANA
10.08 ANDREA MOTIS & JOAN CHAMORRO BIG BAND
11.08 GLORIA GAYNOR LIVE
13.08 ROSARIO: ROSARIO
16.08 ELS AMICS DE LES ARTS

Església del Carme

ESGLÉSIA DEL CARME

25.07 CONCERT XAVIER SABATA: FURIOSO
04.08 CONCERT RICHARD STRAUSS

Claustre Peralada

CLAUSTRE DEL CARME

12.08 FLAUBERT & VOLTAIRE

BIBLIOTECA DEL MUSEU DEL CASTELL 

15.08 FLOTATS – CLARET

Chill Out

CHILL OUT

18.07 VILALLONGA – PALATCHI

Els preus oscil·len entre els 190 € de l’entrada més cara per a Andrea Chénier a 30 € en la zona més llunyana de l’AUditori del Castell en els concerts de musica pop.

Cal dir que a la taula que us adjunto hi ha errada, ja que els preus de la Zona B i Zona C del Concert Inaugural amb Piotr Beczala i Sonya Yoncheva no són ZONA B 90€ i ZONA C 40€.

preus Peralada 2014Una única funció d’Andrea Chénier li dóna poc relleu a la producció, sembla quasi un bolo, però l’esforç és notori de fer-ne una representació amb producció escènica.

Quan el Festival sigui capaç de fer vàries representacions d’una representació d’òpera voldrà dir que hem superat la crisi, i que el Festival ha consolidat definitivament la seva projecció internacional, segurament la seva assignatura pendent, ja que amb el públic local és difícil assolir la repercussió i impacte que ens agradaria, és clar que continua pendent el tema de l’Auditori principal, al menys en els concerts i representacions de caire clàssic, on l’acústica és quelcom essencial per gaudir de les veus i la música amb les màximes garanties, i per a mi, tot i el canvi d’ubicació dels darrers anys, no hi han hagut millores substancials.

L’encant que suposa un concert nocturn sota els pins i la frondosa vegetació del jardí del Castell, amb el cel estel·lat per sostre, s’hauria de sacrificar amb un auditori molt més tancat que eviti els sons llunyans del tràfic nocturn, els capricis naturals de la fauna local i fins i tot les inclemències meteorològiques, no necessàriament la pluja, privin d’escoltar nítidament uns artistes de primer nivell, a uns preus de primer nivell.

Més informació al web de Festival :

http://www.festivalperalada.com/ca/ (català)

http://www.festivalperalada.com/es/ (castellà)

http://www.festivalperalada.com/en/ (anglès)

http://www.festivalperalada.com/fr/ (francès)

 

 

41 comments

  1. rosetapiccina

    Quin luxe. A mi, per agradar-me, m’agradaria veure Andrea Chenier, que no sé si és de repertori o no (aquestes coses que diuen de que els que no som entesos només volem obres de repertori). Però segurament no podrà ser.

    M'agrada

  2. Llàstima del elitisme que desprèn tot plegat, ja que si vols escoltar amb un mínim de garanties (oblidant els sons de la natura) per escoltar Chenier+Kaufmann+Beczala/Yoncheva, no et gastaràs menys de 400€ per capita, a banda dels desplaçaments. Es a dir a l’abast de tothom.

    M'agrada

    • Més que elitisme, que una mica ja va en el tarannà de la zona residencial, el problema és que no rep gaires ajudes i tot surt del mecenatge privat. El preu seria més “passador” si les condicions acústiques dels auditoris fossin millors i fins i tot si les condicions de comoditat s’adaptessin més al preu, tot i que aquestes les sacrificaria per una acústica perfecta.
      190 euros una butaca (a Peralada cadira de plàstic de terrassa estiuenca) es mereix quelcom més.
      La tria estel·lar que has fet és magnífica, el preu espanta, i has triat les entrades on l’acústica és d’ínfima qualitat, és clar.
      Els festivals estiuencs ja sabem que són cars, però tots ofereixen unes condicions que Peralada any rere any s’entossudeix a no millorar.
      Alguna veda en Jaume de Peralada, que suposo que no trigarà a aparèixer va proposar un conveni entre el Festival i el poble per tal de fer un Auditori cm cal que suposés alhora un benefici perenne pel poble i comarca, però ningú deu estar per això ara, vull dir els ajuntaments, consells comarcals, diputacions i conselleries diverses, s’entén.

      M'agrada

  3. Marc

    Ja tinc l’entrada per en Kaufmann i per L’Andrea Chénier.
    També m’agradaria anar a la Sabata i a l’Strauss, però la guillotina cada dia brilla més definitiva.

    No he escoltat l’obra de Giordani, per el que n’he llegit crec que m’agradarà, i la Westbroek és molt potent, serà la quarta vegada que la veig en un any.
    Per preparar-la tinc la gravació de Santini, la de Gavazeni i la de Levine, quina creus que es millor?

    Efectivament l’entorn nocturn i vegetal del festival és tan fascinant com escandalós. No tan per el trafic motoritzat que queda aplacat per l’art de la màgia natural, si no per el repicar del bec de les cigonyes, és monstruós, cal posar-hi remei de plom.

    Per cert, aquesta gala lírica lliure amb els guanyadors del concurs Viñas (el 1970 el va guanyar Obraztsova!) quin dia és fa? no el veig.

    M'agrada

    • No és Giordani, aquest és el tenor que ens acostuma a treure de polleguera, és Giordano, Umberto Giordano, una òpera molt engrescadora que jo crec que no té millor versió possible que la de Gavazzeni, amb Del Monaco, Tebaldi i Bastianini.
      La gala lírica amb el guanyadors del Viñas és el dia 16 d’agost a les 21h a la Plaça de la Vila. Aquest dia el Festival el dedica a la Vila de Peralada i totes les activitats són gratuïtes. A les 19 hi ha la cantata de Ros-Marbà (cal dir que amb més d’una música descaradament robada a Smetana, sense anar més lluny) i ales nou del vespre el concert líric. Ho anomenen LA FESTA DE LA MÚSICA i l’any passat ja es va fer.

      M'agrada

    • Yo te recomiendo, después de la maravillosa versión citada por Joaquim, la “live” de Callas-del Monaco-Protti, dirigidos por el genial Antonino Votto, en directo desde la Scala en 1955, con un sonido más que aceptable y una “La mamma morta” por Callas que pone los pelos de punta. Aún siendo de origen seudo-pirata la EMI la ha distribuído -y distribuye- comercialmente.

      M'agrada

  4. Retroenllaç: Noticias de mayo de 2014 | Beckmesser

  5. alex

    Peralada, elitista ? Quizás, pero el dia que la Sra. Mateu – por cierto, una de las mecenas o la mecenas más importante que tenemos en Catalunya para la música y la ópera -, diga prou y no ponga un € más, se acaba Peralada.
    Dicho esto para quienes critican o ponen en tela de juicio tales iniciativas privadas mayoritariamente, solo decir por mi parte que Peralada solo tiene un problema e importante : la mala acústica de su auditorio jardín al aire libre
    Particularmente trataré de no perderme el Concierto Kaufmann. En cuanto al Chénier ( y escuchado hace pocas semanas M. Alvarez en este rol desde el Met con excelente toma de sonido pero él muy deficiente vocalmente ), paso bastante

    M'agrada

    • Eso no le quita elitismo, Alex. Cuando asistes da un poco la sensación que aquello es la fiesta privada de los veraneantes selectos con los reservados en los jardines para el público VIP y todo eso que se hace tan evidente para el resto de público que pagando entradas a precios altos, se ve sujeto a unas condiciones acústicas de comodidad muy discutibles.
      Parece siempre que Peralada quiera dar el salto a una categoría superior, pero creo que nunca lo logrará mientras nos ubiquen en medio del jardín. Los festivales europeos de nivel gozan de condiciones mucho más logradas, incluso los que ofrecen espectáculos al aire libre o en recintos no pensados originalmente para la lírica o la música sinfónica.
      El marco de Peralada es precioso, pero no es suficiente.

      M'agrada

  6. SANTI

    Les propostes tan espaiades fan quasi impossible que pugui anar a totes les coses que m’interessen, ja que no em puc permetre la despesa de l’entrada, la intendència, la pernoctació i la logística.
    Segurament aniré al concert inaugural i al de Kaufmann, però encara no tinc dates de vacances i m’hauré d’esperar.

    M'agrada

    • Prova fefaent que està pensat bàsicament en qui passa l’estiu a la zona, res que el faci gaire diferent a la resta de festivals estiuencs, tots al voltant de poblacions turístiques. El problema rau per aquells que hem de pujar i baixar el mateix dia, per raons diverses…

      M'agrada

      • Raúl

        Bé, si em toca l’Euromillones (una possibilitat entre 116 milions) esponsoritzaré el que convingui i molt de gust. Els que sí que són un encant són els del Liceu: durant tot el dia d’avui descompte del 25% a qualsevol funció de La Valquiria, Il prigioniero/Suor Angelica, Homenatge Joan Pons i Porgy and Bess (codi DIAMARE25). I se supose que el demà passat em trucaran per formalitzar l’abonament?

        M'agrada

        • Raúl

          Jo en vaig comprar dos per Joan Pons, ja que hi volia portar la meva padrina, que ja té 86 anys i encara que és filla de Barcelona no ha anat mai al Liceu i li fa molta ilusió anar-hi. De tota manera vaig veure que quedaven moltes entrades per vendre i penso que tractant-se d’un homenatge haurien d’aconseguir omplir, almenys bastant més del que han omplert, sinó l’homenatge serà una mica gris. .

          M'agrada

        • Una bona obra!, has fet una bona obra i no tinguis cap dubte que al final el Liceu s’omplirà en aquest homenatge. Jo encara haig de comprar l’entrada. No m’ho vull perdre

          M'agrada

  7. Si nuestras economías nos lo permiten algo veremos. El programa es muy atractivo.

    Marcelo Alvarez siempre es una incógnita. De aquí a aquí está espléndido y un poco más allá insoportable. Confiemos que la Westbroek con su firme voluntad y contundente voz le obligue a superarse. Maestri vociferará algo, pero como el personaje que interpreta es algo declamatorio a lo mejor me convence.

    A Kaufmann y Beczala me gustaría mucho volverlos a ver.

    M'agrada

    • No és aquest Chénier el que més em motiva, però no hi ha dubte que han buscat un equip vocal potent, tot i que jo crec que Westbroek i Maestri no són cantants per aquest repertori i Álvarez ni hagués hagut d’abocar-se al repertori spinto tan aviat, hem perdut un líric pur valuós.

      M'agrada

  8. Jan

    El Festival de Peralada sempre hi ha bons noms, és un festival petit, però el que es fa sempre està força bé. Llàstima de l’acústica i d’aquests preus tant alts…

    Jo aniré al concert del Kaufmann, no m’ho puc perdre. Però també estaria bé anar tan a l’Andrea Chénier com al concert Beczala-Yoncheva, la Yoncheva és una soprano que m’agrada molt i m’agradaria poder-la veure en directe, però em sembla que m’esperaré a poder-la escoltar en un lloc on se la pugui escoltar bé pagant molt menys, el mateix dic per Beczala, que tampoc l’he escoltat en directe 🙂

    M'agrada

  9. Elio

    De nou evitaré caure en la temptació d’aquest festival i així m’evitaré disgustos i emprenyades. L’Andrea Chénier amb la Westbroek és molt interessant, però m’haurien de regalar l’entrada per haver d’aguantar a l’Álvarez i a l’Armiliato. Per no parlar dels sorolls dels insectes (els del jardí i també alguns que estan a l’auditori), els preus prohibitius, l’acústica insuficient…

    Que omplin amb la màfia russa que ronda per la costa brava. Jo amb el què em costaria una entrada decent, el sopar i el transport em puc pagar una escapada a la Scala, al Concertgebouw o a la Staatsoper de Berlin.

    M'agrada

    • És questió de prioritats, òbviament.
      Podríem dir, com ja hem repetit any rere any, que és un festival fet a la mida dels estiuemjants de la zona amb una certa voluntat de atraure a turistes en un radi d’acció local.
      Amb les ajudes quasi inexistents, si volen portar noms no més pot ser a uns preus certament dissuasius per a molts i mentre no solucionin el tema auditori, crec que mai esdevindrà un festival a tenir veritablement en compte.
      No es pot negar que l’oferta és atractiva

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: