IN FERNEM LAND

LA FLEUR ÉS LA DE JONAS KAUFMANN


Jonas Kaufmann com a Don José al MET Foto Met Opera / Ken Howard

Jonas Kaufmann com a Don José al MET Foto Met Opera / Ken Howard

Jonas Kaufmann, el tenor número 10 dels 12 proposats ha estat el guanyador amb 54 tries de les 335 aconseguides en aquest apunt, que com ja preveia i malgrat deixar un espai més curt de temps que l’habitual, ha estat molt visitat i participat.

Sempre que apareix el tenor alemany succeeix quelcom similar, i si com és en aquest cas, l’enfrontem amb dos pesos pesants de les enfervorides fidelitats operístiques com són el número 11 i el numero 1, segon i tercer més triats, seguit del 6, a una certa distància, ja tenim la lluita i la participació garantida.

Document sense títol - Documents de Google-page-001 (2)Aquest que veieu (no gaire bé, per cert) és el resultat de la tria que heu volgut vosaltres de la interpretació de l’ària de Don José “La fleur que tu m’avais jetée” de l’òpera Carmen de Georges Bizet que us vaig proposar fa tres dies.

Aquesta és la tria ordenada:

Fleur 10 54 16%
Fleur 11 41 12%
Fleur 1 40 12%
Fleur 6 32 10%
Fleur 9 31 9%
Fleur 7 27 8%
Fleur 4 25 7%
Fleur 12 23 7%
Fleur 5 21 6%
Fleur 2 19 6%
Fleur 8 14 4%
Fleur 3 8 2%

La versió de Jonas Kaufmann triada és aquesta:

I qui són la resta? (si premeu a sobre del nom veureu els youtubes que van servir de banda sonora a la tria a cegues)

Fleur 10 Jonas Kaufmann 16%
Fleur 11 Plácido Domingo 12%
Fleur 1 Rolando Villazón 12%
Fleur 6 Josep Carreras 10%
Fleur 9 Marcelo Álvarez 9%
Fleur 7 Jussi Björling 8%
Fleur 4 Lepold Simoneau 7%
Fleur 12 Giuseppe Giacomini 7%
Fleur 5 Roberto Alagna 6%
Fleur 2 Georges Thill 6%
Fleur 8 Franco Corelli 4%
Fleur 3 Nicolai Schukoff 2%

Consideracions personals.

M’entristeix que Georges Thill hagi estat tan poc triat, senzillament perquè sense cap mena de dubte per a mi hauria d’estar entre els quatre més triats i també que Nicolai Schukoff sigui el Don José d’enguany al Liceu, però també que Jonas Kaufmann sigui el guanyador, no perquè no ho canti bé, que sí, però per a mi no és la millor versió, senzillament és Kaufmann i per això guanya.

M’agrada que Léopold Simoneau, un Don José improbable que canta una versió esplèndida, hagi merescut  l’atenció de 25 infernemlandaires, de la mateixa manera que la de Björling n’hagi merescut 27.

Ja m’esperava que el Don José de Domingo (tot un referent d’aquest rol) disputés juntament amb Villazón (Don José efímer) el primer lloc, i és clar m’hagués agradat que tot i quedar entre els quatre més triats, Carreras, sent per a mi el més comunicatiu de la dotzena segons la meva particular i subjectiva manera d’entendre l’òpera, hagués obtingut sinó el primer lloc, unes quantes tries més.

La inclusió del baritonal i esclatant Giacomini, els lírics Marcelo Álvarez i Roberto Alagna, un Don José captivador com pocs, o la del per a mi excessivament valorat Franco Corelli, acabaven d’arrodonir les 12 versions que intentaven combinar maneres i estils diversos. Em vaig deixar alguna versió i algun cantant imprescindible, però com que eren del passat  i sé que no tenen gaire predicament, només hagués fet que incrementar les tries dels de sempre, per tant vaig optar per aquest mix que crec que per la participació obtinguda, us ha agradat.

Apunt relacionat

Motes gràcies per participar i us espero amb la mateixa empenta en la propera edició.

37 comments

  1. Ya te vale, Joaquim !!! Donde esta Jon Vickers ?????? Es mi segunda flor …despues del señor Kaufmann 😉 La tercera sería George Thill, oui. No me ha dado tiempo a votar , esta una un poco “dispersa” ! Pero si lo hubiera hecho, hubiera votado a Carreras y a Alagna además. Pero lo del señor Vickers me ha dolido…

    M'agrada

  2. Joanela

    Sempre s’escullen els mes escoltats, vulgui o no , el síndrome dels “40 principals” ha funcionat. Jo també estic d’acord que kaufman no es la millor de totes. Cuan es tracta de escollir es fa difícil ser objectiu, juguen altres factors , las tindries que escoltar moltes vegades.Que tinguéu bon diumenge .

    Liked by 1 person

    • L’exercici és escoltar les versions i decidir quina és la millor, més enllà de qui ho canta o de si el teu cantant predilecte hi està representat o no, però sembla que encara no s’ha acabat d’entendre.
      Gràcies per participar

      M'agrada

    • Benvenuta su IFL, cara Adriana
      Scusa ma, che vuol dire vecchio, l’arte non ha età, una interpretazione bella rimane sempre bella, quello che fa Simoneau e come lo fa, per esempio, è una bellissima creazione, che me ne frega si è da cinquanta anni fa, è bella.
      Al di là di quello che podiamo godere oggi, ci sono per sempre le versioni di riferimento che rimangano per essere ancora vissute con passione

      M'agrada

  3. rosetapiccina

    Jo tenia apuntat votar al 2 perquè m’agradava molt (Till), però al final vaig agafar el 7 (Björling).
    A Alagna el vaig buscar per votar-lo, si voleu amb efecte 40 principals, però és que he plorat moltes vegades amb la seva interpretació, m’arriba a l’ànima. Comparant, la fleur del Kaufmann no m’ha dit mai res, i per això no l’he votat. També vaig votar a en Plàcido, i sorpresa perquè no sabia a qui votava, a Marcelo Álvarez- També tinc apuntat al paper que vaig estar dubtant entre el 9 (Álvarez) i el 6 (Carreras).

    M'agrada

    • Però fixat Rosa, vas buscar a Alagna per agrair-li el que t’ha fet viure, sense saber exactament si la versió que vaig posar de la seva “fleur” t’agradava tant o més que les altres.
      Comprenc que a vegades hi ha factors emocionals importants, les tries haurien de ser tota una altra cosa, al menys és el que m’agradaria, tot i que no me n’acabo de sortir,
      Gràcies per participar amb aquest entusiasme.

      M'agrada

  4. A mi también me sorprende que con el fraseo y el encanto de sus interpretaciones, Thill y también Alagna hayan quedado tan lejos de los puestos de honor, mientras – increible por sus portamentos y cambios de color – Villazón haya accedido al tercer lugar!
    Desde luego, gustos son gustos

    M'agrada

  5. Leonor

    Desde luego, qué sorpresa…Roma locuta, causa finita est.
    Es verdad que elegí a algunos por gusto personal (Corelli, Carreras, Giacomini-no lo reconocí-,Alagna), aunque me da que con alguno me lié al pinchar.
    ¡Feliz domingo, infernems!
    PD: una, que tira a lo suyo.

    M'agrada

  6. Isolda

    Moltes gràcies Joaquim per fer-nos gaudir de la música d’una manera diferent i distreta.
    Òbviament no sé en quins criteris han escollit els cantants les persones que han participat a la votació, però si ho han fet com jo, discreparan d’algunes opinions.
    Jo he votat, el 10, 1, 6, i 7, són els que més m’han agradat, junt amb altres que he hagut de deixar al tinter, i al marge de si són cantants mediàtics, de moda o de “primera línia”, crec tenir suficient criteri per opinar sense necessitar de l’ajut de ningú, i molt menys d’aquests mitjans.
    Què el Kaufmann canta com el Kaufmann? Naturalment, com ho fan, Villazon, Plácido, Carreras , Björling o Corelli, tots aquells que tenen estil i personalitat propis que els diferencien de la resta. Pots o no estar-hi d’acord, agradar-te o no, però això és un altre tema.
    La meva opinió personal sobre la versió de Kaufmann és excel.lent, sense ser la veu més bonica, (Plácido per a mi és la més bonica) la he considerada la millor interpretada.

    M'agrada

    • No en tinc cap dubte del teu criteri, però com acostuma a passar quan apareix Kaufmann i també Villazón, estic convençut que no hi ha molts criteris i si moltes adhesions indestructibles, sempre ha estat així i ho continuarà sent, forma part de l’òpera i l’exaltació del divo/diva.

      M'agrada

  7. dandini

    Gràcies he gaudit moltíssim doncs el nivell era molt bo.
    La fleur és una aria maravellosa que pot fer gran efecte cantada de diferents maneres pero crec que per entendre-la be cal seguir el text amb deteniment.
    Don Jose és un noi que dona gran importancia al coratge i viu en un món mascliste que en aquest moment ens mostra el seu aspecte més intim de forma confidencial.L’interpret ha de saber donar les dues vessants del personatge.
    1- Rolando Villazón fa una interpretació magistral.La passió desbordant s’acompanya de la intimitat en uns pianíssims perfectes i ben timbrats.Sap resoldre de forma espectacular el crescendo a “Je m’accusait de blasphème”,que altres dels seus companys ignoren.El seu francès és ben fluïd pero no sabem si situarlo a la Provença o a la Martinica pero és francès ben entenedor al cap i a la fi.
    2- Georges Thill és un gran interpret amb dicció perfecte pero una impostació dels aguts de vegades amb un inici lleugerament calat.El fiato és algun cop una mica breu.
    3- Nikolai Schukoff té una veu bastant ingrata que divendres al teatre va demostrar tenir un bon nivell ,no de primeríssim ordre.
    4 – Léopold Simoneau ha estat el meu segon votat al darrera de Villazón.La dicció es d’una perfecció aclaparadora i l’estil magnífic.Una bona lliçó per aquells que confonen Don José amb Otello.
    5 -Roberto Alagna també és un grandíssim interpret en totes les vessants i molt equilibrat pero desde el punt de vista interpretatiu no el trobo especialment sincer.La veu comença a oscil·lar en algun moment.
    6 – Josep Carreras també feia un gran Don José pero el seu registre agut acustomava a sonar estressat.Per superar aquest problema hi posava més força i aixó li treia al cap de vall intimitat.El resultat és més “mascle” ferit que no pas noi enamorat.
    7- Jussi Bjorling (el meu tercer votat) és un autèntic prodigi vocal.Les vocals tenen totes una llum especial i no conec ningu que faigi una “e” sorda francesa tant bonica i tant timbrada.Al pujar al registre agut la veu mai sona nasal i costa d’esverinar com ho aconseguia ,aquest fet li permetia ser expressiu a qualsevol nivell del pentagrama.Finalment el fiato és llarguíssim i pot explaiar-se sense stress.Com deia Pavarotti quan li mencionàven en Jussi:Si us plau no em comparin amb Déu.
    8- Franco Corelli un interpret de referència als anys 60 ens apareix ara especialment matusser i poc subtil.Sincerament crec que el seu físic el va ajudar bastant…
    9 -Marcelo Alvarez també és un gran interpret pero una mica massa ploraner ,fet que acaba per reduir el seu poder de convicció.No te l’acabes de creure.
    10 – Jonas Kaufmann( el meu quart votat) té una veu en principi discutible pero fa el millor Don José actual per inteligència.Tot està extraordinàriament medit els aguts son bons i els pianíssims perfectes i alhora expressius.Antonio Pappano crea amb ell una simbiosi difícil de superar i el plor final no pot estar més ben colocat.Bravo Jonas ,ell representa el triomf de les neurones per sobre de les facultats.
    11 – Plácido Domingo .Per mí decevedor i amb un aire de “bolo”.Dicció molt poc cuidada, passió més genèrica que no pas ben reflexionada,pianíssims on sou ? Tot plegat bravo pero ben poc subtil.Avui en dia a les acaballes encara em posa la pell de gallina qua fa el Di Luna i diu alló de “Sia tratto il ceppo” ,fet que no em passa en aquesta flor…
    12 – Giuseppe Giacomini no té en principi una veu ductil que és el que demana aquesta ària.Hi ha alguns portamentos ben discutibles i els pianíssims se li fan ben difícils.Tanmateix hi posa ganes i el reforçament del final ens mostra el seu registre baritonal excel·lent.

    M'agrada

    • Magnífic i personal (com ha de ser) anàlisi. Gràcies Dandini.
      Jo mai hagués dit que amb la teva capacitat analítica i crítica, valoressis més a Villazón que Simoneau o Thill, potser només que haguessin nascut als anys 70 o 80 del segle passat els haguessis situat una mica més enlaire, perquè el que fa Simoneau és bellíssim

      M'agrada

  8. SANTI

    La meva tria va ser per Simoneau, Bjorling, Thill i Carreras, per aquest ordre
    Kaufmann és un boníssim Don José però no és a la fleur on més m’agrada, o al menys en aquesta fleur.
    Alagna em va impactar més al Liceu. Alvarez ho canta molt bé però no tant com els 4 triats
    Corelli tenia més veu que sensibilitat
    Shukoff és un de tants
    Ni has triat una bina versió per Domingo, un dels millors Don José que jo he vist en escena.
    A Villazon el mata la dicció i alguns sons oberts, perquè aquesta versió de disc és bona, res a veure amb la desastrosa del DVD de Berlín
    També he trobat a faltar a Gedda, Vickers, Lavirgen o Tucker, però comptenc que no hi caben tots.
    M’ho he passat molt bé i Simoneau m’ha entusiasmat

    M'agrada

  9. Arrighi Ilse

    Il est beau, il a le sens de la musique, il a une voix unique et il n’en fait jamais trop, contrairement à Villazon qui en fait tellement qu’il en est ridicule. Pour moi, Kaufmann est le meilleur Don José. La version de la Scala avec Anita Rashvelishvili est très belle aussi. On voit d’ailleurs qu’il s’inspire énormément de Jon Vickers.
    Il chantera d’ailleurs au ROH avec Anita Rashvelishvili les 14 et 16 novembre de cette année.

    M'agrada

    • Sans doute, il est le meilleur ténor d’aujourd’hui, mais cela ne signifie pas que ce est la hauteur des grands ténors du passé.
      Dans certains cas, il est sûr aussi bon ou meilleur, mais pas dans d’autres.
      Il était de choisir la meilleure version des douze proposé, et je pense que ce n’est pas le meilleur, mais ce est votre choix, et vous venez décidé.
      Merci beaucoup

      M'agrada

  10. José Luis

    dificil elegir. Esperaba la versión de Carreras apianando el Si natural con su característico falsetone. El francés de Villazón no es bueno, lo he confundido con Domingo al principio y me ha extrañado. Kauffmann controla muy bien las dinámicas, Es el único que le pone las 4 P que lleva la partitura al final.
    Me ha gustado la delicadeza de THill pero también he disfrutado con el generoso chorro de Giacomini que apiana el Si pero después se marca un crescendo.
    Si se pudiese hacer un Frankestein con todos ellos…

    M'agrada

  11. Núria

    Moltes gràcies per aquesta tria de tant nivell. Ha sigut molt difícil escollir-ne només 4 i m’he decantat per la Fleur de Roberto Alagna, Franco Corelli, Marcelo Álvarez i Plácido Domingo. La versió de Kauffmann m’ha agradat (té una veu excepcional això és indiscutible) però no m’ha transmès tant com els que he escollit (això va a gustos). De totes formes he disfrutat molt escoltant i comparant les diferents versions! 🙂
    Felicitats pel blog!

    M'agrada

  12. Retroenllaç: Noticias de abril de 2015 | Beckmesser

  13. Kàtia

    Jo com sempre a 3/4 de 15 no vaig poder escoltar-ho,però avui ho he fet amb moltíssima atenciò i no he mirat el resultat fins després de escollir.HO JURO!!!La meva trïa hauria estat 6 7 5 8.
    He reconegut Kaufmann però no m’entra en aquest paper.A Alagna l’he trobat fantàstic,com dirien alguns “se me han erizado los cabellos”I ho sento molt però cada dia que passa m’agrada enys Plácido.
    Bjórling era el preferit del meu germá i meu també però sempre darrera de Carreras que es la meravella supina feta veu.
    He disfrutat moltissim,Joaquim,ja em toca,gràcies

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: