IN FERNEM LAND

EL QÜESTIONARI IFL DE XAVIER CASADEMONT


En Xavier és envejablement jove, de fet han estat molts els participants en aquest qüestionari que la setmana vinent acaba, menors de 30 anys i alguns fins i tot de 20, al menys quan el van contestar.

La primera vegada que va comentar a IFL va ser l’any 2015 i tot i que no ha participat gaire comentant al blog, però si que ens hem relacionat a través de les xarxes en les que IFL està connectat.

Hi ha molta espontaneïtat en aquest qüestionari i m’agrada molt. En una contesta he utilitzat la miserable tisora que us deixa sense una opinió per a ell important, que espero que amplií en un comentari.

Hi ha una resposta que m’ha agradat molt, a banda de la darrera que és hilarant, i es tracta d’aquella que diu si podria viure en una ciutat sense teatre d’òpera i encara que pugui semblar contradictòria al meu eslògan predilecte, “la vida com a pretext per anar a l’òpera”, és d’una clarividència i sinceritat admirable.

Aquí teniu aquest penúltim qüestionari:

1 -La primera vegada que vas anar a l’òpera quin any va ser? 15 de febrer de 2012 21h
2 -A quin teatre?Teatre La Faràndula de Sabadell
3- Quina òpera vas veure? Aida de Giuseppe Verdi
4 -Els teus pares anaven o van a l’òpera? Ningú de la meva família hi anava
5 -Quin compositor operístic t’estimes més? És molt cruel haver de triar, però diria que Wolfgang Amadeus Mozart
6 -Quina és l’aspecte que valores més d’una representació operística? La qualitat de la representació operística en sentit global (orquestra, cantants, escena, partitura…) En definitiva, que transmeti emocions com a art que és.
7 -Quina és la teva soprano predilecta? Diana Damrau
8 -Quina és la teva mezzosoprano predilecta? Cecilia Bartoli…
9 -Quin és el teu tenor predilecte? Nicolai Gedda
10 -Quin és ell teu baríton predilecte? Leo Nucci
11 -Quin és el teu baix predilecte? Cesare Siepi
12 -Quin és el teatre dels que has vist que més t’ha impressionat? N’he vist poquíssims a nivell internacional, però de nacionals el Teatre Fortuny de Reus!
13 -Podries viure en una ciutat sense teatre d’òpera? Clar que sí, simplement que hauria de desplaçar-me sovint a una ciutat que en tingués!
14 -Quina és la teva òpera predilecte? Così fan tutte de W.A. Mozart
15 -Quina òpera detestes? Detestar, detestar, cap.
16 -Valora de 1 a 10 la importància del director d’escena en una representació operística. Com que crec que l’òpera és un art total, tots els seus elements són importants així que un 10.
17 -A quina ciutat del món que no sigui la teva i amb teatre d’òpera, t’agradaria viure? A Glyndebourne (Lews, East Sussex, United Kingdom)
18 -Quin és el llibretista operístic preferit? Lorenzo da Ponte
19 -Quin és el teu heroi de ficció operística? Simon Boccanegra
20 -Quina és la teva heroïna de ficció operística? Violetta Valery
21 -La gravació operística que t’enduries a l’illa deserta? Così Fan Tutte de Mozart de Glyndebourne (2006) Topi Lehtipuu, Luca Pisaroni, Nicolas Rivenq, Miah Persson, Anke Vondung, Ainhoa Garmendia,Iván Fischer, Orchestra of the Age of the Enlightenment,The Glyndebourne Chorus.
22 -El director d’orquestra operístic preferit? John Eliot Gardiner
23 -El director d’escena preferit? No sóc prou entès en el tema per triar un director d’escena preferit, però qualsevol que vagi a favor del sentit del l’argument de l’òpera.
24 -La representació operística que t’hagués agradat assistir? L’estrena de “Die Entführung aus dem Serail” de W.A. Mozart al 16 de juliol del 1782.
25 -L’òpera barroca que més t’agrada? The Fairy Queen de Henry Purcell
26 -L’òpera clàssica que més t’agrada? Com ja he dit el Così fan tutte abans com a òpera predilecta, per no repetir, diré la Flauta Màgica de Mozart (Die Zauberflöte).
27 -L’òpera romàntica que més t’agrada? I puritani de Vincenzo Bellini
28 -L’òpera del segle XX que més t’agrada? Der Rosenkavalier de Richard Strauss
29 -L’òpera del segle XXI que més t’agrada? Encara per descobrir!
30 -Si poguessis escollir una vocalitat lírica, què t’agradaria ser: soprano, mezzosoprano, contralt, tenor, baríton o baix? De fet sóc un baix jove, però per poder provar la sensació m’agradaria tenir la vocalitat lírica de castrato però sense haver de passar pel procés de “castratge”! XD

Malauradament no he trobat la versió de l’any 2006 del Così fan tutte que es va fer a Glyndebourne, però si la de l’any 1992 al mateix festival i com que la dirigeix Gardiner, què és el director predilecte de Xavier, m’ha semblat que li agradarà a ell i a vosaltres.

Gràcies Xavier!

La setmana vinent acomiadarem aquesta iniciativa que ens ha acompanyat els darrers 90 diumenges, amb el qüestionari de Glòria Moreno, una amiga, AMIGA!

5 comments

  1. Reivaxcc

    Bona nit,

    Primer de tot gràcies per tot el teu esforç i hores dedicades a aquest art tant sublim i a la seva crítica i difusió, Joaquim!

    I sí la “miserable tisora” ha hagut de tornar a actuar. Tal com li vaig comentar, trobava i trobo molt injust que les veus femenines s’hagin de triar només 2 i de masculines 3 (micromasclisme potser?…).

    Per mi falta la vocalitat de “contralto”, que no obstant poc freqüent, és tan digne a aparèixer aquí com la soprano i mezzosoprano (tal i com sí hi ha la diferència clara de tenor, baríton i baix). Òbviament que hi ha després mil matisos (soprano lleugera, dramàtica, baix-baríton, etc…), però posar 3 i 3 em sembla un bon punt de partida.

    En aquest cas la meva contralto preferida és sens dubte que la incomensurable EWA PODLÉS. Us deixo un enllaç en una ària on està genial!

    Una abraçada i bona nit,

    XCC

    Liked by 1 person

    • Benvolgut Xavier, ho sé que hi mancava la corda de contralt, com també la de contratenor, però la seva exclusió no va ser per micromasclisme com tu suposes, senzillament tot i ser una vocalitata ben definida que correspondria al baix masculí, que potser al pas que anem dintre d’uns quants anys seran tan rars com ara les contralts, ni en el camp operístic després de Rossini, ha estat una corda sovintejada en l’elecció dels compositors. Wagner en demana alguna (Erda), com Ponchielli per la cieca, tot i que ambdós il·lustres casos siguin rols importants però petits. Altres compositors els hi donen un protagonisme secundaris. Trist, però és així, s’estan extingint i les mezzosopranos estan ocupant de manera invasiva el seu terreny, quelcom que ja està passant amb els barítons i els baixos, per no parlar dels tenors acabats que canten de baríton, eh?.
      Apa, gràcies de nou per contestar i incitar el debat

      M'agrada

  2. jaumeM

    Com que no soc gaire llarg de gambals, no he pogut veure la “intenció” del qüestionari. Es veritat que n’he llegit solament una quinta o quarta part, però soc incapaç de treure cap conclusió, a part de saber els gustos dels pocs “iflandairers” que conec.
    El proper diumenge, ¿Ens diràs el motiu de passar-nos el qüestionari i després publicar los? ¡en la feinada que suposa!

    M'agrada

  3. Martín Gómez

    A Reivaxcc:
    Comparto su admiración por Ewa Podlés. La conocí en el papel de La Ciecca de La Gioconda repreesentada en El Liceu hace algunos años. Me puso “carne de gallina”

    M'agrada

  4. nozzefigaro

    M’ha agradat aquest qüestionari doncs casi que m’hi veig reflectida!
    M’imagino que el Xavier deu ser poc més jove que jo, que es va iniciar a l’òpera en directe la temporada després que ho fes jo també amb els Amics de Sabadell, que el Così de Glyndebourne de 2006 és de les primeres òperes amb les que em vaig topar al meravellós youtube i que és mozartià com aquí la que escriu, així que encantada de llegir-te!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: