IN FERNEM LAND

EL QÜESTIONARI IFL DE JORDI P


En Jordi P és el segon i no l’últim dels oblidats en aquesta recta final de l’exitòs qüestionari de IFL, ja que després de Xavier Jaimejuan, va ser ell qui em va recordar que l’havia oblidat i per tant em reclamava justament la seva publicació ja que el qüestionari va ser enviat en els terminis establerts, però vet-ho-aquí que després ha estat Elio qui m’ha dit “Ep! que també falta el meu”. Renoi! quin daltabaix!

En Jordi P va escriure per primera vegada a IFL el 16 de setembre de 2014 arran d’un barbiere més aviat oblidava. Ença d’aquell comentrai de presentació que ja marcava tendència, en Jordi ha esdevingut un dels infernemlandaires més participatius i enriquidors, amb aportacions sempre interesants desacomplexadas, fresques i lliures. M’agrada que a l’illa deserta opti per la radicalitat i posi contra les cordes als que s’emportarien uina tetralogia sencera, ell només una ària. Fort! Se suposa que a una illa deserta les prioritats deuen canviar de manera radical i la gestió del temps res deu tenir a veure a la qwue podem idelaitzar, sigui com sigui, obre tard però l’obre, un debat interessant.

Amb en Jordi varem trigar a identificar-nos, però ara que ja ens hem reconegut, és un plaer compartir cada vegada que coincidim, una estona de d’apassionada passió.

Aquest és el seu qüestionari

  1. La primera vegada que vas anar a l’òpera quin any va ser? Març 2004. Agggh!!! Va ser en aquest segle!!! Sóc tot un nouvingut!
  2. A quin teatre? Al Liceu
  3. Quina òpera vas veure? Macbeth, i encara la recordo, especialment la Lady Macbeth de la Maria Guleghina. Unes entrades de platea que em van regalar.
  4. Els teus pares anaven o van a l’òpera? No, ningú de la família, però a la meva iaia Francisca li agradava d’escoltar-ne, i quan la vaig veure emocionant-se amb aquell primer concert dels tres tenors per la tele, em va picar la curiositat i vés per on, aquí estic…
  5. Quin compositor operístic t’estimes més? Mmmmm… difícil escollir-ne només un. Triaria Wagner, té una música bellíssima, veritable gimnàstica per a l’ànima, com deia Plató.
  6. Quina és l’aspecte que valores més d’una representació operística? Sens dubte la implicació dels artistes, músics, director. Sense aquesta condició és impossible que et creguis els personatges i que puguin fer que t’aparegui aquell calfred a l’espinada o emocionar-te de debò!!
  7. Quin és el teu tenor predilecte? Buuffff!! Jo crec que aquí hi posaré Luciano Pavarotti. Tot i que no és un geni de la interpretació, però la veu, la trobo excepcional. El seu Canio amb el “Vesti la giubba” realment em posa la pell de gallina!
  8. Quina és la teva soprano predilecta? Maria Callas, sens dubte. Només amb el seu àudio enregistrat ha estat capaç de fer-me plorar amb el  “vissi d’arte, vissi d’amore”
  9. Quin és el teu baríton predilecte? Piero Capuccilli. El tinc present en una gravació d’un Simon Boccanegra!
  10. Quina és la teva mezzosoprano predilecta? Cecilia Bartoli. Espectacular control vocal.
  11. Quin és el teu baix predilecte? Matti Salminen. En el meu primer abonament el vaig veure fent de Boris Godunov i encara el tinc ben present. Una de les vegades que més he vist aplaudir al Liceu.
  12. Quin és el teatre dels que has visita que més t’ha impressionat? La Scala. Per la mistificació que té.
  13. Podries viure en una ciutat sense teatre d’òpera? Ara ja no. Em sortirien cars els desplaçaments!!
  14. Quina és la teva òpera predilecte? Amb molta dificultat per a escurçar la llista a una, em quedo amb la Norma. Mira que se com acaba, però la tensió dramàtica del final sempre em fa contenir la respiració!
  15. Quina òpera detestes? No n’hi ha cap que detesti i jo ho sàpiga. Si alguna no m’ha agradat, la he esborrat de la meva memòria i és com si no hagués existit.
  16. Valora de 1 a 10 la importància del director d’escena en una representació operística. 5 Si la resta és bo, tampoc hi fa tant. I si la resta és dolent, no salva la representació.
  17. A quina ciutat del món que no sigui la teva i amb teatre d’òpera, t’agradaria viure? A les tres que tinc en ment hi plou i hi fa fred però crec que Londres la posaria la primera.
  18. Quin és el llibretista operístic preferit? No hi he parat mai massa interès. Però triaria Francesco Maria Piave, bon tàndem amb Verdi.
  19. Quin és el teu heroi de ficció operística? Scarpia!! Sense dolents dolentíssims, els bons no serien res!
  20. Quina és la teva heroïna de ficció operística? Les puccinianes, lliurant-se totes a l’amor! La més brava Floria Tosca!
  21. La gravació operística que t’enduries a l’illa deserta? Jajaja!! Juntament amb el reproductor, si no no serviria de res! La Caballé amb “Depuis le jour” de la Louise de Charpentier. Ni tots els “Oooommmmmm…” del món poden aconseguir-te una pau d’esperit com aquesta interpretació.
  22. El director d’orquestra operístic preferit? Victor de Sabata
  23. El director d’escena preferit? Tampoc hi tinc gran detall en aquest àmbit, però en Robert Carsen m’ha semblat molt encertat amb el Ring…
  24. La representació operística que t’hagués agradatassistir? Mmmmm…Una Tosca de Callas a la ROH, crec que de l’any 1964, amb Gobbi fent d’Scarpia. Només en van enregistrar un acte segon en el que he pogut veure Callas interpretant aquella ària que em va impactar quan la vaig escoltar per primer cop…
  25. L’òpera barroca que més t’agrada? La meva cultura en aquest àmbit és molt minsa. Mai m’havia cridat l’atenció, però poc a poc vaig descobrint que hi ha coses bellíssimes. Del poc que conec trio Serse de Handel.
  26. L’òpera clàssica que més t’agrada? Norma (Bellini)
  27. L’òpera romàtica que més t’agrada? Tosca (Puccini)
  28. L’òpera del segle XX que més t’agrada? Adriana Lecouvrer (Cilea)
  29. L’òpera del segle XXI que més t’agrada? Em passa igual que amb l’òpera barroca, però aquí tinc clar que el que més m’ha impactat és el “Written on Skin” de Benjamin
  30. Si poguessis escollir una vocalitat lírica, què t’agradaria ser: soprano, mezzosoprano, contralt, tenor, baríton o baix?Mezzo, sempre contrapesant…

Us deixo la versió de “Depuis le jour” de Louise de Gustave Charpentier que Montserrat Caballé va gravar l’any 1965 per la RCA sota la direcció de Carlo Felice Cillario i que en Jordi s’enduria a la seva illa deserta.

Gràcies Jordi P

I el qüestionari de Glòria Moreno que ha de tancar aquest llarg periple haurà d’esperar una setmana més ja que diumenge vinent tindrem, com ja us he dit el de l’amic Elio.

7 comments

  1. colbran

    El “Depuis le jour” que Caballé grabó primero con dirección de Carlo Felice Cillario es una auténtica joya. El segundo con Bernstein es muy bueno pero no llega a la calidad del prinero.

    Las respuestas de tu cuestionario están muy acordes con tu temperamento y me parecen muy lógicas. Ya he dicho en alguna ocasión que la “Tosca” del ROH con Callas, Gobbi y Cioni se retransmitió completa y yo la tengo. Ahora que me estoy desprendiendo de mis más de 2.500 cintas de video, vigilo mucho que no eche en los sacos negros esa versión porque si no hice ya la copia en DVD cuando la encuentre me dedicaré a hacerla. Es lamentable desprenderse de la labor de tantas horas, meses y años dedicados a grabar y de tantas grabaciones que nunca más podré volver a ver, pero necesito espacio y el VHS ya ha muerto, como morirán poco a poco todos los soportes conocidos y todo se conservará en esa cosita -u otra equivalenrte-llamada “pen drive”.

    Me han gustado mucho tus respuestas

    M'agrada

    • colbran

      Estaba equivocado. La segunda versión es de 1971 y la dirigió Reynald Giovaninetti para Deutsche Crammophon.Muy probablemente sea la versión que ha propuesto Joaquim. La versión de 1964/1965 -no se aclaran com el año- se grabó en Barcelona bajo la dirección de Carlo Felice Cillario y creo que es ésta:

      M'agrada

  2. JordiP

    Hola,
    primer de tot, gràcies Joaquim per donar-me l’oportunitat de participar en aquesta empresa dels qüestionaris. Haig de dir que vaig tardar unes setmanes a enviar-lo des que vaig rebre la invitació per què vaig intentar contestar raonadament les preguntes, cenyint-me a allò de una única resposta. Quan finalment vaig veure que era impossible, vaig decidir fer-ho d’una altra manera; vaig deixar passar els dies i quan ja gairebé havia oblidat els meus raonaments previs, em vaig dedicar a respondre de forma impulsiva, amb la primera idea que em vingués al cap. Vaig pensar que, si de sobte t’assalten pel carrer i et diuen. “digui’m el nom d’un tenor”, aquell que et vingui primer al cap serà el que més t’hagi impactat, per un motiu o un altre, així que em va semblar la millor manera de fer. I vet aquí el qüestionari. El rellegia l’altre dia quan te’l vaig reenviar i vaig pensar que, potser alguna cosa canviaria, però en essència, el contestaria pràcticament igual.

    @Fede: ja et vaig comentar el dia que vàrem fer el cafè que estic esperant “amb candeletes” que trobis la cinta amb aquesta Tosca de la Callas per que seria un gran que. Si vols t’ajudo a buscar-la!!!! 😀 . El tema dels suports tens raó, la cosa ha canviat a marxes forçades. Jo segueixo comprant CDs, però els utilitzo només un cop, quan els passo a mp3 al telèfon. Eeeep!!! Abans que en Joaquim em demonitzi, l’utilitzo només com a suport!! No escolto amb auriculars, però és una forma molt fàcil de dur 1000 gravacions damunt sense ocupar espai.

    Vaig a començar el dilluns amb la Caballé….

    Bon dia a tothom.

    M'agrada

  3. Fuentes

    Digno de todos los honores este “Depuis le jour”; una maravilla. Tantas cosas increíbles dejó grabadas… Para mí ocupa un lugar especial otra pieza “francesa”: “Ombre forêt” del Guillaume Tell de Rossini. Se percibe la neblinosa selva llena de claroscuros… Un obra de arte más en el quehacer de la gran soprano. Insuperables interpretaciones.

    Liked by 1 person

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: