IN FERNEM LAND

EL QÜESTIONARI IFL DE JESUS (Amfortas)


Què dir-vos de l’amic Jesus! Durant molt temps i a  l’inici d’IFL, que es quan va començar la nostra amistat arran d’un inoblidable viatge a Paris, ell i les seves envejables i inoblidables cròniques, sobretot des del MET, van configurar el que encara podeu consultar en la pàgina permanent a IFL, AMFORTAS EL CORRESPONSAL.

Ençà d’aquell viatge hem tingut l’oportunitat de compartir algunes entranyables trobades, també amb la magnífica familia que l’envolta, trobades no només operístiques i malgrat que darrerament no ens sovintegem tant perquè les circumstàncies personals, tan seves com meves, han canviat, tots dos sabem que si ens necessitem per alguna cosa allà estarem.

El seu qüestionari no defuig cap de les preguntes, me’l va contestar fa un any i segurament ara, com ja em va dir quan me’l va enviar, canviaria alguna cosa, com de fet us succeeix a tots, perquè a banda de que limitar tant la resposta sempre et fa deixar a algú imprescindible a fora, les nostres preferències, filies i fòbies són mutants i encara que hi ha coses inamovibles, limitar-ho a una única opció al cap d’un any d’haver-ho escrit podria ser susceptible de canvi. En qualsevol cas fa un any, com ara,  era un qüestionari magnífic.

Aquí el teniu:

  1. La primera vegada que vas anar a l’òpera quin any va ser?  Juliol de 1.988
  2. A quin teatre? Teatre Grec de Barcelona
  3. Quina òpera vas veure? Rigoletto
  4. Els teus pares anaven o van a l’òpera? La meva mare alguna vegada
  5. Quin compositor operístic t’estimes més? Richard Wagner
  6. Quina és l’aspecte que valores més d’una representació operística? La musica
  7. Quin és el teu tenor predilecte? Alfredo Kraus
  8. Quina és la teva soprano predilecta? Renata Tebaldi
  9. Quin és ell teu baríton predilecte? Titta Ruffo
  10. Quina és la teva mezzosoprano predilecta? Marilyn Horne
  11. Quin és el teu baix predilecte? Boris Christoff
  12. Quin és el teatre dels que has visita que més t’ha impressionat? El Met de NYC
  13. Podries viure en una ciutat sense teatre d’òpera? Si, si està ben comunicada
  14. Quina és la teva òpera predilecte? Ievgeni Onieguin
  15. Quina òpera detestes? Cap
  16. Valora de 1 a 10 la importància del director d’escena en una representació operística 7,5
  17. A quina ciutat del món que no sigui la teva i amb teatre d’òpera, t’agradaria viure? A NYC
  18. Quin és el llibretista operístic preferit? Hugo von Hofmannshtal
  19. Quin és el teu heroi de ficció operística? Dalibor (òpera del mateix nom de Bedrich Smetana)
  20. Quina és la teva heroïna de ficció operística? Floria Tosca
  21. La gravació operística que t’enduries a l’illa deserta? Der Ring des nibelungen dirigida per Hans Knappertsbusch a Bayreuth (Hans Hotter, Wolfgang Windgassen, Gustav Neidlinger,Astrid Varnay, Josef Greindl)
  22. El director d’orquestra operístic preferit? James Levine
  23. El director d’escena preferit? Harry Kupffer
  24. La representació operística que t’hagués agradat assistir? La Traviata a Lisboa amb Alfredo Kraus i Maria Callas
  25. L’òpera barroca que més t’agrada? Orfeo d’en Claudio Monteverdi
  26. L’òpera clàssica que més t’agrada? Le nozze de Figaro de W. A. Mozart
  27. L’òpera romàntica que més t’agrada? Lucia di Lammermoor de G. Donizetti
  28. L’òpera del segle XX que més t’agrada? Die tote stadt de E. W. Korngold
  29. L’òpera del segle XXI que més t’agrada? Doctor Atomic de John Adams
  30. Si poguessis escollir una vocalitat lírica, què t’agradaria ser: soprano, mezzosoprano, contralt, tenor, baríton o baix? Baix.

Com que el Rings de Kna i la Traviata lisboeta ja han il·lustrat més d’un qüestionari, avui us proposo escoltar “Die Tote Stadt” la cabdal obra de Korngold que no és la primera vegada que s’ha esmentat com a òpera predilecta del segle XX. La versió malauradament és només d’àudio però en a mi m’agrada molt, malgrat les estretors de Thomas Sunnegardh en certs moments de la representació, ja que tant la Marietta de Katarina Dalayman com la direcció de Leif Segerstam són magnífiques.

Moltes gràcies Jesus, no cal que et digui que si vols reemprndre les teves cròniques la teva pàgina està activa.

I la setmana vinent, seguint amb el amics, tindré l’honor de presentar-vos el qüestionari de la Isolda, que molts de vosaltres coneixeu com a Teresa Mir 😉

26 comments

  1. jordifosal

    No t’ho havia preguntat mai però ara m’ho has aclarit. Volia saber qui era Amfortas a IFL.
    Un dia em vaig llegir tot el que et va deixar i em vaig quedar meravellat de tot el que veia. Que vivia a Nova York?
    Com és que ho va deixar estar?

    M'agrada

  2. Guillermo

    Un qüestionari molt interessant amb grans cantants. A mi també el Metropolitan em va impressionar. Fa molta enveja que es facin 3 o més òperes diferents en el mateix mes. Jo vaig poder veure tres òperes : R. Devereux, Otello i Elektra en dues setmanes!

    M'agrada

    • Amfortas

      El Met es fascinant. Fa anys hi havia la temporada del NYCO. També de vegades es pot anar a la Julliard School, al Teatro di Capo o al Teatro del barrio a la cinquena avinguda. Aquest nom crec que ara es diu Teatro del Museo del Barrio.

      M'agrada

  3. Eduardo

    Vaya, con Amfortas una verdadera caja de gratas sorpresas, tiene un libro de cocina? Como se llama y en que idioma?Tampoco imaginé que era “El Corresponsal”.
    De su cuestionario, quiero destacar que me ha sorprendido la presencia Titta Ruffo y sobretodo de su opera favorita de XX, sea Die tote stadt. El resto era previsible, quien no ha querido ver una función de María en vivo, aunque destaca a Tebaldi. Por favor vuelve al IFL, tus apuntes han sido maravillosos, gracias….

    M'agrada

    • Amfortas

      Gracias a ti Eduardo. El libro esta escrito en castellano y se titula “Victor Fernandez-Pinedo: Musica en la cocina”
      Es un homenaje póstumo a Victor, quien me enseño a amar la ópera. Medico traumatologo, cocinero (tenia un restaurante en La Rioja) y apasionado de la ópera. El libro narra vivencias de Victor, recetas de cocina suyas, notas de vino riojanos y ópera.

      M'agrada

  4. Antonio Fuentes Miranda

    Qué maravilla esas tres coincidencias (Kraus, Ruffo y Christoff) y algunas más (y más frecuentes y “normales”) con wagner y New York. No todo coincide, como es natural, pero, personalmente, es una alegría que alguien se acuerde de vez en cuando de los realmente GRANDES dejando en standby un ratito a los mediáticos; aunque la verdad es que este palco de IFL reparte para casi todos, lo que es de agradecer.

    M'agrada

  5. SANTI

    Die tote Stadt és una meravella, no sé si la millor òpera del segle XX però en a mi també m’agrada moltíssim. Què dir dels solistes triats i del director Levine? I el qüestionari m’ha fet reprendre les cròniques de l’Amfortas. Quan vaig començar a visitar el blog eren habituals.
    Una última coincidència amb en Jesus, el Dr Atomic de John Adams, una òpera que m’ha deixat xocat quan vaig comprar-me el DVD. M’agradaria molt veure-la al Liceu, deixeu-me somiar.

    M'agrada

    • Amfortas

      Die tote stadt es realment una pasada. Tampoc estic segur que sigui la millor del segle XX si la que vaig triar en aquell moment.
      Dr. Atomic la vaig poder veure al Met y a Londres a la ENO y em va agradar molt. Per cert de la del Met vaig escriure un post a IFL.

      M'agrada

      • SANTI

        Moltes gràcies per contestar-me, bé en a mi i a tots en el pur estil de la casa.
        He llegit totes les cròniques que ens va deixar i em fan molta enveja perquè hi ha coses meravelloses.
        Quin privilegi

        M'agrada

  6. Leonor

    Me he leído todas tus crónicas y, la verdad, las vivía con la descripción, la narración…Un gran corresponsal, al menos para mí. Y buscaré el libro de cocina.
    Grandes cantantes ¡Y bravo por esa cita a Ruffo! Impresionante.
    Un saludo, Amfortas.

    M'agrada

    • Amfortas

      Una satisfacción que siguieras las crónicas.
      Mis primeras aproximaciones al género eran audicioned de arias de Pavarotti, Caballé,Callas y otros grandes y entre ellos Titta Ruffo.
      Saludos para ti Leonor, nombre muy operístico.
      De mis estudios autodidactícos de ópera de los EE UU he deducido que William Henry Fry fue posiblemente el primer compositor de ópera de ese pais. En 1845 compuso Leonora y en 1858 Giulio e Leonore.

      M'agrada

  7. Amfortas

    Joaquim, una vegada llegides les meves respostes, segur que avui alguna seria diferent. Lo que no seria diferent es el gust per el repertori alemany i Wagner. La passió per l’ópera eslava( russa i txeca) i cada vegada mes la dels Estats Units. I sempre Mozart.
    Molt amable la teva presentació i la tria de Die tote stadt.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: